76

Re: Novedades importantes en emulación.

Turno para Tatakae! Big Fighter:

http://caps0ff.blogspot.com.es/2016/12/ … ghter.html

No sé hasta qué punto la emulación en MAME estaría aún por completar:

http://mamedev.emulab.it/kale/fast/files/0018_6956110517.png

http://www.mameworld.info/ubbthreads/sh … =&vc=1


Casi más interesante aún, Scramble Formation y Extermination, entre otros (de Taito), tienen plena emulación desde la última versión de MAME (que también incluye los últimos avances en los juegos de Toaplan):

http://mamedev.org/?p=435

77

Re: Novedades importantes en emulación.

MAME sigue en racha -- la versión parida hoy incluye por primera vez soporte de Port Audio para mejora del retardo del sonido, muy necesario teniendo en cuenta que el soporte de ASIO/ASIO-4-All se había suprimido en las ultimas versiones de Groovy MAME por la cuestión legal. Se ve que incluso es mucho más fácil de configurar que éste. Pero además, el prototipo Hangzo que DECO no quiso convertir en lanzamiento ordinario aflora en las listas de aptos, como lo hace Tatakae! Big Fighter y etc. etc.:

http://mamedev.org/releases/whatsnew_0182.txt

Calamity ya tiene su GM correspondiente:

http://forum.arcadecontrols.com/index.p … msg1603357

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Re: Novedades importantes en emulación.

Fixed scenery walking enemies in Legionnaire and Heated Barrel, they both uses a variation of the 138e macro where last opcode is an addition instead of a subtraction.
This translates in angles being Y inverted, and the macro is effectively used by enemies to check out playfield boundaries.

Both games can be assumed working at this point.

https://mamedev.emulab.it/kale/2017/05/ … y-part-08/

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Re: Novedades importantes en emulación.

Recap escribió:
Recap escribió:

Por 10 dólares americanos se puede adquirir temporalmente un paquete de imágenes de ROM de muchos de los mejores juegos que dio Neo-Geo:

https://www.humblebundle.com/

Por supuesto, vienen con su propio emulador para que cualquiera las pueda jugar, pero, obviamente, es lo que menos importa. Los "romsets" vienen nombrados y empaquetados según la norma MAME y no son difíciles de encontrar. Y recordad que cada "set" incluye la versión original nipona del juego y las adaptaciones foráneas, así como las versiones MVS y AES.

No es, ni de lejos, la primera vez que se pueden adquirir legalmente las ROM aptas para emuladores externos, pero sí la primera vez que se da tanto por tan poco -- incluso vienen con las versiones WIN de KOF 98 UM y KOF 2002 UM.

Choutetsu Brikinger (cuyas ROM procedían de la edición para Wii, ya que nunca fue comercializado en su formato original), Blazing Star, Real Bout 2, añadidos al paquete.

https://www.gog.com/news/release_15_snk_neogeo_classics

Vía Foro de Neo GAF.

80

Re: Novedades importantes en emulación.

https://mamedev.emulab.it/haze/2017/06/ … he-m68705/

81

Re: Novedades importantes en emulación.

https://mamedev.emulab.it/haze/2017/07/ … win-award/

82

Re: Novedades importantes en emulación.

https://mamedev.emulab.it/haze/2017/07/ … p-dumping/

83

Re: Novedades importantes en emulación.

https://mamedev.emulab.it/haze/2017/08/ … lligators/

https://mamedev.emulab.it/haze/2017/09/ … aming-1-0/

84

Re: Novedades importantes en emulación.

Recap escribió:
Recap escribió:
Recap escribió:

Por 10 dólares americanos se puede adquirir temporalmente un paquete de imágenes de ROM de muchos de los mejores juegos que dio Neo-Geo:

https://www.humblebundle.com/

Por supuesto, vienen con su propio emulador para que cualquiera las pueda jugar, pero, obviamente, es lo que menos importa. Los "romsets" vienen nombrados y empaquetados según la norma MAME y no son difíciles de encontrar. Y recordad que cada "set" incluye la versión original nipona del juego y las adaptaciones foráneas, así como las versiones MVS y AES.

No es, ni de lejos, la primera vez que se pueden adquirir legalmente las ROM aptas para emuladores externos, pero sí la primera vez que se da tanto por tan poco -- incluso vienen con las versiones WIN de KOF 98 UM y KOF 2002 UM.

Choutetsu Brikinger (cuyas ROM procedían de la edición para Wii, ya que nunca fue comercializado en su formato original), Blazing Star, Real Bout 2, añadidos al paquete.

https://www.gog.com/news/release_15_snk_neogeo_classics

Vía Foro de Neo GAF.

https://www.gog.com/news/release_8_snk_ … als_75_off

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Re: Novedades importantes en emulación.

Haze escribió:

fwiw the c-chip has 2 parts as there are multiple parts inside the package, a UPD78C11 with internal rom, an ASIC, and an EPROM. The 78C11 rom was dumped visually by decapping, and the internal code heavily analysed (that's how we had some clues to attempt other failed exploits) this is likely the same between games. The EPROM, containing game specific code has never been fully dumped, we have half a dump from Operation Wolf done by trying to wire up the die directly, but complications meant we were never able to obtain a full dump.

For overview of how each game uses the protection, read below

> B20 | Operation Wolf | 1987

uses it for a lot of game critical things, recently the simulation was improved (after 15+ years of being entirely incorrect) based on a prototype version that showed up. There could still be secrets the c-chip holds tho, so a real dump would help.

> B22 | Rainbow Islands / EX | 1987

Simulation was written by somebody who had extensively studied the games (both uses different c-chips with different internal data) should in theory be mostly correct, but there are some doubts over how some of the random number generation works, which, if you're serious about the game will actually matter, so a real dump will help.

> B41 | Bonze Adventure / Jigoku Meguri | 1988

Simulation has never been 100%, restart points are incorrect, sometimes the game will crash. Some of the alt MAME builds have different hacks to work around this, but in all honesty none are correct, emulation definitely won't be correct without a real dump.

> B61 | Superman | 1988

C-Chip just seems to supply a chunk of 68k code, very lazy, while the actual 68k code has never been verified against a PCB it's function is very simple, so while a real dump would be good for the sake of completeness, the emulation probably isn't 'incorrect' right now with the simulation code.

> C04 | Volfied | 1989

C-chip seems to manage some game counters / timers that aren't accurately emulated, some commands are basically just ignored right now. Exactly how this impacts the gameplay is unknown, but it's almost guaranteed that current simulation isn't accurate and game isn't playing exactly right.

> C11 | Mega Blast | 1989

C-chip could easily have a blank internal EPROM, game code only ever checks that the c-chip exists via the initial startup check that is handled entirely by the MCU part of the chip, it doesn't even matter if the chip crashes after that, the game never checks anything beyond startup, very, very lazy on the part of Taito. It will be interesting to see if anything exists in the EPROM, maybe code they never used. Alternatively they might have just recycled old c-chips on this game, not bothering to reprogram them because the game never triggers any commands.

overall, if we can work how to read the roms from some of these games, which are becoming increasingly uncommon, it will greatly benefit their emulation. even in cases where the emulation is probably ok with the current simulation code we might be able to find some interesting secrets in the undumped part of the rom that could tell us more about the development of the games and their protection.

http://www.mameworld.info/ubbthreads/sh … =&vc=1

http://caps0ff.blogspot.com/2017/10/loo … -chip.html



Phil Bennett escribió:

I'm confident I can get detailed timing measurements [of 1st generation Cave hardware] but as you say, actually implementing the timing in MAME may prove challenging.

Timing aside, I would otherwise be able to confirm whether or not our video emulation is pixel-exact under whatever cases I can test.

http://www.mameworld.info/ubbthreads/sh … =&vc=1

Piden donaciones/préstamos. Más de 10 años han pasado ya desde que yo mismo propuse exactamente esto en cierto foro. Nunca es tarde si la dicha llega, supongo.

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Re: Novedades importantes en emulación.

Espectacular progreso estos días en la emulación del PGM-2 de la taiwanesa IGS bajo MAME, que ya permite obtener capturas como ésta de Xi You Shi E Zhuan 2:

https://mamedev.emulab.it/haze/pics2017/orl2_newerx_1.png

https://mamedev.emulab.it/haze/2017/11/ … ress-post/

Tristemente, los juegos de la casa para este sistema suelen estar implementados para uso de tarjetas de personalización.


Edito:

Macaw escribió:

Its worth noting that Oriental Legend 2 actually does indeed have an English setting that can be accessed via emulation which makes the entire game full English, but the English cart was never actually released. A very nice surprise that no one knew about before the Chinese hack emulator came out.

The English version is based on the Japanese version of the game (That did actually get released), which is very different to the Chinese versions. The Chinese versions use the card system to save character data, but the Japanese version is rebalanced to have no card system, so you level up a lot faster and certain gameplay elements are altered (some secrets in the Chinese version require multiple playthroughs with the card saving to access certain hidden secrets and such)